قالب فرم پلاست

قالب پلاستیکی سقفی یا فرم پلاست بهترین جایگزین برای بلوک های پلی استایرن یا همان یونولیت می باشد. قالب سقفی فرم پلاست یا قالب سقفی چند بار مصرف میتواند هم در سقف هایی با اسکلت فلزی و اسکلت بتنی مورد استفاده قرار گیرد. استقبال از قالب سقف پلاستیکی و یا فرم پلاست بسیار زیاد شده چون هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه میباشد و هم از بعد اجرا و کیفیت کار . در مورد اقتصادی بودن بلوک های پلاستیکی غیر ماندگار که جای هیچ شکی نیست چون نسبت به بلوک های پلی استایرن یا همان یونولیت از قابلیت چند بار مصرف بودن (تا ۵۰ بار) برخوردار است .در واقع از قالبهای فرم پلاست می‌توان تا حدودا ۵۰ بار استفاده کرد به این صورت که آنها را در بین تیرچه ها قرارداد ، سقف را بتن ریزی کرد و مجددا از زیر سقف قالب ها را به راحتی و بدون نیاز به روغن کاری و یا نیروی متخصص خارج کرد و در سقف بعدی از آن استفاده کرد .

..

قالب جایگزین یونولیت با توجه به پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده و جزو روش های نوین در صنعت ساختمان برای سازندگانی که به دنبال راهی برای افزایش میزان سوددهی، استفاده کمتر از نیروی انسانی و سریع تر کردن زمان اجرا میباشند.

 

مزایای قالب فرم پلاست (جایگزین بلوک یونولیت در سقف های تیرچه بلوک و کرومیت )

 

علاوه بر صرفه اقتصادی بالا ناشی از حذف هزینه تامین بلوک یونولیک در ساخت و سازها در ادامه برخی از مزایای قالب ها ی فرم پلاست به اختصار ذکر گردیده است.

  1. عدم نیاز به روغنکاری و یا هرپوشش دیگری (بتن به سطح قالب نمی چسبد.)
    ۲٫ آموزش اولیه رایگان در محل پروژه
    ۳٫ حداقل ۵۰ بار استفاده در بتن ریزی
    ۴٫ حذف ریسک اشتعال یونولیت در آتش سوزی و انتشار گازهای خطرناک
    ۵٫ حذف آلودگی های حین اجرای بلوکهای یونولیت، آلودگی محیط زیست و پرت ناشی از شکستگی بلوکها
    ۶٫ باربری مناسب و حذف ریسک جانی ومالی ناشی از شکستگی یونولیت در زمان اجرا
    ۷٫ بسیار سبک و کم حجم با قابلیت حمل ونقل و انبار داری آسان و مقرون به صرفه
    ۸٫ قابلیت تغییر عرض قالبها در دهانه های غیر استاندارد تیرچه ریزی
    ۹٫ بهبود مقاومت و فرایند عمل آوری با حفظ شیرابه بتن
    ۱۰٫ تقویت جان تیرچه و افزایش مقاومت لرزه ای و باربری سقف با تامین عرض بتن ریزی استاندارد مطابق با ضوابط نشریه ۵۴۳

 

افزایش قدرت تیرچه با استفاده از فرم پلاست

همچنین با توجه به اینکه عرض جان تیرچه افزایش پیدا کرده است نیاز به تیرچه دوبل منتفی گردید و موجب سبک شدن و کم شدن هزینه ها شده است. بعد از اینکه میلگردهای حرارتی نصب شدند و برای پوشش مناسب بتن و میلگردهای حرارتی، اسپیسر روی قالب ها قرار داده شد سقف برای بتن ریزی آماده می شود.

زمان مورد نیاز برای قالب فرم پلاست

بعد از اینکه بتن ریزی انجام شد تقریباً حدود ۷ روز باید صبر کرد تا بتن شکل قالب جایگزین یونولیت را به خود بگیرد و خشک شود و بعد از آن قالب ها را به راحتی و بدون نیاز به مواد جدا کننده (قبل یا بعد از مراحل بتن ریزی) بتن را از قالب خارج کنید. شرط استفاده از سطح صاف و نمایان بتن و به کار نبردن نازک کاری در مکان‌هایی مانند پارکینگ‌ها و مشاعات این است که از بتن با روانی مناسب استفاده شود پخش و ویبره مناسب نیز انجام شود.

همچنین می توانید قبل از بتن ریزی در محل تیرچه ها با نصب قطعاتی بین قالب‌ جایگزین یونولیت محل‌های مخصوصی را برای عبور تاسیسات تعبیه کنید و یا جهت حمایت مناسب برای تاسیسات و نصب آویز و یا حتی اجرای سقف کاذب نیز می‌توانید قبل از بتن ریزی صفحه های پیش ساخته فلزی یا قطعات گالوانیزه را در قالبها قرار دهید.

دیگر مزایا:

از دیگر مزایای فرم پلاست می توان به عدم اشتعال زایی آن اشاره نمود مباحث ایمنی در ساختمان و آتش سوزی هایی که علت اصلی آن یونولیت بوده در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است قالب های فرم پلاست به علت اینکه بعد از بتن ریزی از سقف خارج می شوند دیگر خطر آتش سوزی را به دنبال ندارد.

یونولیت معمولاً در کارگاه های ساختمانی آلودگی بسیار ایجاد می نماید و این گله همه کارفرمایان در هنگام استفاده از یونولیت می باشد با استفاده از قالب فرم پلاست دیگر این آلودگی ها را در هنگام اجرای ساختمان و در کارگاه ساختمانی خود مشاهده نمی کنید استفاده از یونولیت در مدارس و سازه های آموزشی و دولتی ممنوع گشته است و این ممنوعیت کم‌کم به تمامی ساختمان‌ها بسط پیدا خواهد کرد بنابراین بهترین و به صرفه ترین جایگزین برای یونولیت  قالب فرم پلاست می باشد .

از دیگر معایب یونولیت شکستگی آن در هنگام بتن ریزی می باشد از آنجایی که کارگاه های تولید یونولیت بسیار زیاد بوده و انواع و اقسام کیفیت ها را به مشتری ارائه می نمایند احتمالاً تمام شما کارفرمایان عزیز با شکستگی یونولیت در هنگام بتن ریزی برخورد داشته اید که این موضوع هم باعث به خطر افتادن جان کارگران در هنگام عملیات بتن ریزی می گردد و هم باعث هدررفت بتن و به طبع آن ضرر اقتصادی در هنگام اجرای پروژه می شود این مسائل در استفاده از قالبهای پلاستیکی جایگزین یونولیت  به کلی مرتفع شده است.

ایده آل ترین متریال برای سخت های اکسپوز و مخصوصاً سقف های پارکینگ استفاده از قالبهای فرم پلاست می باشد بدین صورت که پس از استفاده از این قالب ها به علت اینکه این قالب ها از زیر سقف خارج گشته و برای عملیات‌های بعدی مورد استفاده قرار می گیرد شما سقفی اکسپوز  دارید.

.

keyboard_arrow_up