مقایسه سقف وافل با یوبوت

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

 

مقایسه سقف وافل و سیستم یوبوت

 

 

سیستم سقف وافل و یوبوت از سیستم‌های سقف بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی، سازه‌های مختلف و معماری هستند که به دلیل شباهت‌هایی که با هم دارند معمولاً انتخاب یک گزینه از بین آن‌ها به یک چالش برای بسیاری از افراد تبدیل می‌شود. هر دو این سقف‌ها از نوع دال‌های مجوف هستند. این سقف‌ها در کنار شباهت‌های زیادی که دارند، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و تفاوت‌های فراوانی نیز هستند .

سقف وافل یک نوع دال بتنی مشبک است که به دلیل ظاهر زیبا و نمای اکسپوز، به صرفه و اقتصادی بودن و زمان اجرای کم آن، مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است، سابقه استفاده از آن در ایران، به حدود ۵۰ سال می‌رسد . مشبک بودن منجر به سبکی آن شده است، برای همین در جهت کاهش بار مرده مورد استفاده قرار می‌گیرد

یوبوت و کوبیاکس هر دو از انواع دال‌های مجوف به شمار می‌روند. یکی از خصوصیات دال مجوف حذف بتن‌ های اضافه و در نتیجه کاهش بار مرده در این سازه‌ها است.

تفاوت یوبوت، بابل دک، کوبیاکس و نظایر آن به عنوان دال مجوف، در المان پرکننده هسته مرکزی بتن است.

معمولا برای پرکردن هسته مرکزی بتن در سقف‌های یوبوت از المان‌های مکعبی، در انواع بابل دک از المان‌های کروی و در سقف‌های کوبیاکس از المان‌های بیضوی استفاده می‌شود. این المان‌های پرکننده معمولا از جنس پلی پروپیلن هستند . این سقف‌ها جزء فناوری‌های نوین به شمار می‌روند و سابقه‌ی اجرای آن‌‌ها در ایران، طی دهه اخیر بوده است. برای همین تخصص کافی برای اجرای آن‌ها وجود ندارد و هم‌چنین معایب و سختی‌های زیادی برای سازندگان دارد . کوبیاکس حاصل خلاقیت مهندسان سوئیسی است و برای مناطقی طراحی شده که زلزله خطر زیادی برای آن‌ها محسوب نمی‌شود و هنوز میزان مقاومتش در برابر زلزله آنچنان روشن نیست .

 مقایسه سقف وافل و یوبوت (کوبیاکس) از نظر عملکردی و سازه ای

 

 

سقف وافل مقطع T شکل و سقف یوبوت مقطع I شکل دارد. همان‌طور که می دانید بتن در برابر نیروی کششی مقاومت زیادی ندارد و آرماتورها مقاومت کششی بتن را تامین می‌نمایند. در مقاطع، قسمت زیرین تار خنثی به کشش می‌افتد به همین خاطر مقطع I شکل برای مقاطع فلزی مناسب است.

در مقاطع بتنی قسمت زیر تار خنثی نقش سازه‌ای ندارد و صرفا باعث افزایش بار مرده می‌شود. در سیستم‌ وافل به وسیله قالب‌های وافل، بتن زیر تار خنثی حذف می‌شود که منجر به سبکی آن نسبت به یوبوت می‌شود . می‌توان گفت هر دو عملکرد مشابه‌ای دارند. در سقف وافل بتن زیر تارخنثی به کمک قالب‌های مشبک حذف شده و در سقف‌های یوبوت و کوییاکس المان های پر کننده جای بتن میانی را گرفته اند . در ظاهر این دو نیز تفاوت داریم. سقف‌ وافل از زیر مشبک و قابلمه‌ای طور است ولی سطح زیر سقف‌ یوبوت و کوبیاکس صاف است .

مقایسه سقف وافل با یوبوت از نظر هزینه اجرا

 

 

از نظر میزان مصرف بتن و میلگرد، در سقف‌ وافل به علت مشبک بودن و حذف بتن زیر تار خنثی و هم‌چنین عدم نیاز به میلگردهای تقویتی، بتن و میلگرد کمتری استفاده شده و هزینه اجرای کمتری دارد.

هم‌چنین به علت وجود فضای کافی و مناسب، برای افزایش تراکم و کیفیت بتن می‌توان ویبره زد و نیازی به استفاده از روان‌کننده‌ها و افزودنی‌های دیگر نیست. این امر در مورد سقف‌ یوبوت و کوبیاکس صدق نمی‌کند .  دستمزد اجرای وافل نسبت به یوبوت و کوبیاکس در یک سطح کیفیت اجرا، کمتر است زیرا می‌توان سقف‌ وافل را به صورت مستقیم روی زیرسازی اجرا کرد.

 

 مقایسه سقف وافل و یوبوت از نظر بار مرده

 

 

همانطور که گفته شد میزان بتن و میلگرد مصرفی در وافل نسبت به یوبوت کمتر است. هم‌چنین مشبک بودن آن باعث سبکی وزن آن شده است برای همین، جهت کاهش بار مرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با مقایسه فنی این سه دال بتنی در ضخامت یکسان متوجه می‌شویم که میزان میلگرد و بتن مصرفی نسبت به  یوبوت و کوبیاکس کمتر است . میزان میلگرد مصرفی در سقف‌ یوبوت و کوبیاکس یکسان است ولی بتن مصرفی کوبیاکس از یوبوت بیشتر است.

در نهایت نتیجه می‌گیریم که سقف‌ وافل بار مرده کمتری نسبت به سقف‌ یوبوت و کوبیاکس دارد و هم‌چنین با مقایسه یوبوت و کوبیاکس، کوبیاکس وزن بیستری دارد .

 

مقایسه سقف وافل با کوبیاکس (یوبوت) از نظر سرعت اجرا

 

 

همانطور که گفته شد، میزان بتن و میلگرد مصرفی در سقف وافل کمتر است و آرماتور بندی و بتن ‌ریزی در یک مرحله صورت می‌گیرد ( سیستم تیرچه درجا )

در این سیستم به دلیل وزن کم از جک و لوله کمتری استفاده می‌شود و مستقیما روی زیرسازی قرار می‌گیرد . این در حالی است که در سقف‌یوبوت و کوبیاکس نیاز به زیرسازی محکم و اسکافلد داریم. هم‌چنین آرماتور بندی و بتن‌ریزی در دو مرحله باید اجرا گردد .

 

مقایسه سقف وافل با کوبیاکس از نظر ایمنی در برابر زلزله و حریق

 

 

سقف‌وافل وزن مرده کمتری نسبت به سقف‌یوبوت و کوبیاکس دارد و همین امر باعث می ‌شود که نسبت به آن‌ها عملکرد و مقاومت بهتری در برابر زلزله نشان دهد.

ضخامت کلی سقف‌وافل بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر است که به دلیل مشبک بودن، جدار آن معمولا نازک است. اما سقف‌یوبوت و کوبیاکس ضخامت بیشتری دارند که سبب عملکرد بهتر آن‌ها در برابر حریق می‌شود. در سقف‌های کوبیاکس و یوبوت به علت عایق حرارتی بودن، انتقال دما کندتر صورت می‌گیرد و تحمل سه ساعت دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارند.

 

مقایسه سقف وافل و یوبوت از نظر زیبایی

 

سقف‌وافل به دلیل ظاهر زیبا و نمای اکسپوز از زمان‌های قدیم مورد توجه طراحان و هنرمندان بوده است. تاریخچه استفاده از این سیستم به دوران هخامنشیان و یونان باستان برمی‌گردد و مثل تمام ایده‌ها و روش‌های دیگر روز به روز پیشرفته‌تر شده است.

اما سقف‌یوبوت و کوبیاکس این خاصیت را نداشته و سطح آن صاف است.

 

تفاوت قالب‌ های سقف وافل با یوبوت و کوبیاکس 

 

 

جنس قالب‌های‌وافل از پلاستیک کامپوزیت است به همین دلیل پس از ناکارآمد شدن قالب‌ها می توان آن‌ها را بازیافت کرد و باعث حفظ منابع طبیعی و آسیب کمتر به محیط زیست شد.

پس می‌توان نتیجه گرفت این قالب ‌ها غیر ماندگار بوده و می‌توان به راحتی از بتن جدا کرد و تا زمان استهلاک کامل به صورت حدودی تا ۵۰ بار، از آن‌ها استفاده کرد.

این امر در مورد قالب یوبوت و کوبیاکس صدق نمی‌کند.

قالب‌های این دو سقف ماندگار بوده و یک بار مصرف هستند یعنی پس از اجرا باقی می مانند و نمی‌توان آن‌ها را خارج کرد.

با اینکه قالب‌های‌وافل گران‌تر است اما به دلیل خاصیت استفاده چند باره، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است.

 

 

 

 

برچسب ها: ایمنی سقف وافل, زیرسازی سقف وافل, زیرسازی سقف وافل دوطرفه, سرعت اجرای سقف وافل, سقف وافل دوطرفه, سقف یوبوت, عملکرد سقف وافل دوطرفه, قالب یوبوت, مقاومت سقف وافل, مقایسه سقف وافل با دال دوطرفه, مقایسه سقف وافل با یوبوت, مقایسه قالب وافل با یوبوت, هزینه اجرای سقف وافل

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up