اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

اجرای سقف وافل ( شرکت کهن پیشه ) در اسکلت فلزی

 

 

 

 

سقف وافل که برخی آن را به عنوان سقف مشبک می شناسند در ساخت انواع سوله­ های صنعتی، کتابخانه، آمفی تئاتر ، بیمارستان ، مراکز تجاری و … مورد استفاده قرار می­گیرد .  اما عده بسیاری از مهندسین ، سازندگان و پیمانکاران به دنبال این هستند که آیا اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی هم قابل اجراست ؟ عده بسیاری به دنبال اجرای این نوع سقف در سازه­ های فولادی هستند. که در ادامه  پاسخ این سوال را برای شما بیان می کنیم. به طور کلی باید گفت سقف وافل را می توان در سازه های فولادی نیز به کار گرفت. .

عملکرد سقف وافل در سازه های فولادی

 

سقف وافل در پروژه­ های فولادی نیز مانند پروژه های بتنی قابلیت اجرایی دارد. اجرای این سقف در سازه های فولادی دیتیل اجرایی خاص خود را دارد.

یکی از مزایای مهم و چشمگیر در اجرای سقف وافل ، قابلیت اجرای آن در هردو نوع اسکلت فلزی و بتنی است. این سازه در اسکلت فلزی نیز همانند اسکلت بتنی اجرا می شود سقف وافل یک طرفه مانند سقف یونولیت در سازه­ های فولادی عمل می ­کند. می­توان وافل دو طرفه و هم وافل یک طرفه را در سازه­ های فولادی اجرا کرد. استفاده از این نوع دوطرفه سقف در سازه­ های فولادی موجب ایجاد دهانه های بلند تر در سازه و در نتیجه کم شدن مقطع ستون­ها می­شود. این عامل می­تواند از نظر اقتصادی نیز به پروژه کمک کند.
در اسکلت فلزی می توان از هردو نوع وافل یک طرفه و دوطرفه استفاده کرد و در واقع تفاوت در اجرای اسکلت فلزی و بتنی به این مورد ارتباط دارد . در اسکلت فلزی در صورتی که از قالب های وافل یک طرفه استفاده شود به تیرهای میانی احتیاج داریم .
اما در صورتی که از قالب های دو طرفه استفاده شود اجرای سقف هم با استفاده از تیرهای میانی و هم بدون استفاده از تیرهای میانی قابل اجرا است .
اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی از چندین جهت باعث عملکرد بهتر سازه در برابر تنش ها و ارتعاش می شود. از آنجا که سقف وافل مشبک است و به جای استفاده از بتن در قسمت هایی از سقف که عملکرد سازه ای ندارد، قالب های غیر ماندگار را جا گذاری می نمایند. بنابراین در مصرف بتن تا حدودی صرفه جویی می گردد. علاوه بر این در سقف وافل نیازی به استفاده از میلگردهای تقویتی نیز نخواهد بود. از این رو تا حدودی بار مرده سازه کاسته شده و عملکرد سازه را دربرابر تنش ها بهبود می بخشد. از طرف دیگر اسکلت بتن نسبت به اسکلت فلزی در برابر ارتعاش عملکرد بهتری دارد. حال استفاده از سقف وافل در اسکلت های فلزی یا فولادی تا حدودی می توان این ضعف اسکلت های فولادی را پوشش داد.

کاهش هزینه سقف وافل در اسکلت فلزی

 

در صورتی که به جای استفاده از قاب خمشی برای باربری جانبی از دیوار برشی استفاده شود امکان افزایش راندمان وجود دارد که در این حالت اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی دارای صرفه اقتصادی است .
در این روش ستون ها به صورت ثقلی در طراحی قرار داده می شود و تمامی اتصالات معطوف به جایی خواهد بود که دال روی ستون قرار می گیرد . علاوه بر این استفاده از دال برای طبقات زیرین تراز حائل به طور کلی بهتر عمل می کند و راندمان بالاتری دارد در نهایت می توان گفت استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی در صورتی که بدون قاب طراحی شود مقرون به صرفه بوده و هزینه ها کاهش می یابد .

 

مزایای سقف وافل در اسکلت فلزی

 

از مزایای سقف وافل می‌توان به این اشاره کرد که در سازه‌هایی با اسکلت بتنی و اسکلت فلزی قابل اجرا هستند. در دنیای امروز ساخت و ساز، یکی از نقاط ضعف مربوط به سیستم‌های فلزی هزینه تمام شده بالا و ضعف در مقابل حریق می‌باشد. از طرفی مقاومت بالای سیستم‌های بتنی در مقابل حریق، از مزایای مهم این سیستم می‌باشد. در نهایت می‌توان با استفاده از سقف وافل، تیر ورق‌های اصلی و تیرهای فلزی فرعی را از اسکلت فلزی سازه حذف کرد و جدا از کاهش هزینه تمام شده اسکلت، ضعف در برابر حریق را جبران نمود.

اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی هزینه ها را بسیار کاهش و دهانه ها را افزایش می دهد.. چون نیاز نیست مصالح فلزی برای این نوع سقف خریداری شود می­تواند گزینه بسیار خوبی برای کاهش هزینه ­ها نسبت به سقف­هایی نظیر کرمیت، عرشه فولادی باشد.  در این نوع سقف می­توان تیرهای فرعی را حذف کرد و یا سقف را به صورت کامپوزیت اجرا نمود. در اجرای سقف وافل دوطرفه می توان سقف را بدون نیاز به تیر مستقیم به ستون ها وصل کرد. استفاده از این سقف در حالت یک طرفه و دوطرفه می تواند در حالت وجود تیر های میانی طراحی و اجرا شود. اجرای اسکلت فلزی بدون تیر میانی اجرا را آسان­تر و اقتصادی­ تر کند.

 

عیوب مهم سیستم اسکلت فلزی

 

۱)  هزینه‌های اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی، بیشتر است.

۲)  در صورت استفاده از پوشش نامناسب برای اسکلت فلزی، حریق به‌راحتی باعث تخریب ساختمان شود.

نکات مهم در رابطه‌ با سقف وافل در اسکلت فلزی

 

از جمله سقف‌های مرسوم اسکلت فلزی، سقف کامپوزیت و عرش فولادی و اخیراً استفاده از سقف وافل است. سقف وافل، یک ایده مدرن و پیشرفته می‌باشد که در عرصه ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. اقتصادی بودن و اجرای راحت جهت ساخت دهانه‌های بلند، از مزیت‌های این سقف محسوب می‌شود.

  • اسکلت فلزی را می‌توان با سقف‌های وافل یک طرفه و یا دوطرفه اجرا کرد و محدودیتی دراین‌رابطه نیست.
  • در صورت استفاده از دیوارهای برشی در اسکلت فولادی، مصرف فولاد در سازه کاهش محسوسی پیدا می‌کند.
  • نکته دیگر در استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی، کاهش وزن و سبک‌سازی سازه به‌وسیله اسکلت فلزی است و با کمتر استفاده کردن میلگرد و حذف تیرهای فرعی می‌توان وزن کلی ساختمان را سبک‌تر کرد.
  • با افزایش سرعت اجرا در سقف وافل، یک دال بتنی به‌صورت یک‌تکه خواهیم داشت و از نظر بعد فنی اجرای خوبی دارد.
  • طراحی اسکلت فلزی با استفاده از سقف وافل در آیین‌نامه‌ها و ضوابط، موجود می‌باشد.

 

برچسب ها: سقف وافل, سقف وافل دراسکلت فلزی, عملکرد سقف وافل در سازه فولادی, قالب وافل, قالب وافل در اسکلت فلزی, کاهش هزینه سقف وافل در اسکلت فلزی, مزایای سقف وافل, مزایای سقف وافل در اسکلت فلزی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up