مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

 

در مقایسه سقف وافل به تیرچه بلوک به طور کلی می توان گفت که سقف تیرچه بلوک یکی از روش های سنتی در ساختمان سازی است که خود را هم رده با دیگر مصالح از جمله بلوک های سیمانی و یا یونولیتی قرار داده است.

برای انتخاب بهتر میان سقف تیرچه بلوک  و سقف وافل ، بهتر است آن دو را با یکدیگر مقایسه کنیم . در ادامه این دو سقف را از چند جنبه متفاوت بررسی می‌کنیم .

 

مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک

 

در سقف تیرچه بلوک از بلوک های تو خالی سبک بتنی , سفالی  برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها استفاده می شود . سقف های تیرچه و بلوک جزء دال های یکطرفه به شمار می آیند ( تیرریزی سقف در یک جهت است )  که برای کاهش بار مرده بر ساختمان از بلوک های تو خالی در ساخت آن استفاده می شود . در این نوع سقف تیرچه ها در دو نوع بتنی و یا فولادی مورد استفاده قرار می گیرند سقف های تیرچه بلوک دارای معایب فراوانی می باشد و با توجه به خسارات ناشی از عملکرد این سقف ها در حوادثی همچون زلزله و آتش‌سوزی کاربرد این نوع سقف در کشور با محدودیت هایی مواجه شده است .

قالب وافل جایگزین تیرچه بلوک

اجزای اصلی تشکیل دهنده تیرچه بلوک

 

  • بلوک
  • تیرچه
  • میلگرد حرارتی ، افت ، میلگرد منفی
  • بتن پوششی

 

 مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

 

مقایسه قالب وافل یکطرفه با تیرچه بلوک

لیست قیمت قالب وافل یکطرفه شرکت کهن پیشه

۱-طول دهانه‌ها

 

یکی از تفاوت‌ های میان سقف تیرچه بلوک و سقف وافل ، استفاده از آن‌ ها در سقف‌ هایی با طول دهانه متفاوت است. سقف های تیرچه بلوک دهانه های ۶ تا ۷ متری را پوشش می‌دهند و برای استفاده از آن‌ها در دهانه‌هایی با طول بیش‌تر به تیرچه‌های دوبل احتیاج خواهیم داشت . این درحالی است که سقف وافل در دهانه‌های کوتاه و بلند قابل استفاده است .

طول دهانه سقف وافل

( امکان اجرای اقتصادی دهانه‌های بلند و حذف ستون‌های مزاحم در سقف وافل )

در سقف تیرچه بلوک وجود تیرها برای مهار و انتقال بار سقف ضروری می‌باشد، در حالی که در سقف‌های وافل می‌توان تیرهای میانی را کامل حذف کرد . این مزیت سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک باعث کاهش دستمزد اجرای سقف وافل می­شود و مقرون به مصرفه می باشد . فرق سقف وافل  با سقف تیرچه و بلوک در این هست که تیرهای فرعی سقف های وافل در واقع همان نقش تیرچه ها را دارند .

۲-امنیت بیشتر با سقف وافل

 

هنگام انتخاب سقف سازه ، حتما باید به امنیت و ایمنی آن توجه شود. اگر بخواهیم سقف تیرچه بلوک و سقف وافل را از این نظر مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد سقف‌های وافل که از مقاومت بیش‌تری در برابر حریق و دوام بالاتری در برابر سایر آسیب‌ها همچون خوردگی برخوردارند ( به دلیل حقظ پوشش مناسب بتنی برای میلگرد ها )،میتوانند جایگزین مناسبی برای سقف‌های تیرچه بلوک باشند .

افزایش ایمنی اجرای سقف با استفاده از سقف وافل

 

یکی از حوادث رایج در اجرای سقف‌های سنتی از جمله سقف تیرچه بلوک ( یونولیت ) شکستگی بلوک‌ ها و سقوط از بین تیرچه‌های در حال مونتاژ در سقف می‌باشد . این در حالی است که جنس و مدولار بودن قالب ها ( نوع ظاهری )  هنگام اجرای سقف موجب سهولت عبور و مرور  کارگران در سقف میگردد .

افزایش ایمنی در برابر آتش‌سوزی

 

آتش‌سوزی در سقف‌های تیرچه بلوک با استفاده از فوم‌های پلی استایرن ( یونولیت ) بسیار خطرناک و باعث خطرات جانی و مالی بسیار زیادی می‌گردد. باحذف فوم‌های پلی استایرن علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت، خطر آتش‌سوزی نیز به طور کامل رفع می‌گردد .

۳-حذف ارتعاش سقف و کاهش انتقال صوت در سقف وافل

 

یکی از مشکلات عمده در سقف های تیرچه بلوک وجود ارتعاش در سقف در حین بهره برداری و انتقال صوت از طریق سقف‌ها می‌باشد علت این مشکل صلبیت ناکافی سقف‌های تیرچه بلوک و وجود مشکلات ذاتی دیگر در این سقف‌ها می‌باشد در سقف‌های وافل به علت وجود تیرچه‌های منظم و متعامد، سقف از صلبیت به مراتب بالاتری برخوردار می‌باشد همچنین وجود حفرات متعدد و منظم در زیر سقف وافل باعث جذب صوت و کاهش انتقال صوت از طریق سقف‌ها می‌گردد .

در سقف های تیرچه و بلوک اول تیرچه ها گذاشته می شوند و بعد بتن ریزی انجام می شود، اما در سقف های وافل آرماتورهای تیرچه ها بسته می شود و بعد تیرچه ها و سقف با هم بتن ریزی می شوند. یعنی عملا یک بتن ریزی درجا داریم .

کنترل بهینه صدا و آکوستیک بودن سقف وافل

 

حفره های تو خالی زیر سقف وافل باعث عدم انعکاس صوت شده و این امر در پارکینگ‌ها، آمفی تئاترها، سالن‌های اجتماعات و … بسیار مفید بوده و به کارایی بهتر و آرامش محیط بسیار کمک می‌کند.

 

۴-افزایش سرعت اجرا در سقف وافل

 

با توجه به سبک و مدولار بودن قالب‌ وافل و همچنین حجم اندک میلگردهای بکار برده شده در سقف وافل ، سرعت اجرای آن مشابه با سیستم های تیرچه بلوک و یونولیت و بسیار سریعتر از سایر سیستم‌های دال بتنی (یوبوت، کوبیاکس، پس‌کشیده) می‌باشد .

 

۵-نظارت کامل بر میلگرد و بتن مصرفی و حصول کیفیت مورد انتظار

 

در سقف های وافل تیرچه های بتنی بصورت درجا آرماتوربندی و بتن‌ریزی می‌شوند از این رو تمام مراحل آماده‌ سازی سقف در محل اجرا صورت می‌گیرد و از این رو امکان نظارت کامل و حصول اطمینان از تطابق کامل  اجرای سقف وافل با نقشه‌های سازه امکان‌پذیر می‌باشد .

 

( مزایای اجرای سقف وافل شرکت کهن پیشه )

 

۱-امکان عبور تأسیسات از داخل سقف

 

با توجه به شکل سقف وافل ( لانه زنبوری ) می‌توان از فضای موجود در زیر سقف ( حفره های توخالی ) با رعایت مباحث آیین‌نامه‌ای محل‌هایی برای عبور تأسیسات در نظر گرفت. عبور تأسیسات از داخل یا زیر سقف باعث سبک شدن وزن کف‌سازی و در نتیجه بار مرده خواهد شد، هم‌چنین می‌­توان به افزایش ارتفاع مفید طبقات و نیز تعمیرات راحت تأسیسات در زمان بهره‌برداری اشاره کرد .

 

۲-کاهش بار مرده سازه و جرم لرزه‌ای

 

عامل تعیین‌کننده بار مرده سازه و جرم لرزه‌ای ساختمان‎‌ها، سیستم سازه سقف می‌باشد . کاهش بتن مصرفی در سیستم سقف وافل علاوه بر صرفه جویی در هزینه بتن مصرفی، موجب کاهش بارهای وارده بر ساختمان شده (V = C * W) در نتیجه ابعاد و حجم مصالح مصرفی اعضای باربر سازه نظیر شالوده ، تیرها، ستون‌ها و دیوارهای برشی کاهش می‌یابند .

 

۳-کنترل تغییر شکل سقف

 

به علت حذف بتن ناحیه کششی در سقف وافل ( بتن ناکارامد ) ، سختی خمشی سقف وافل نسبت به دال تخت معادل ، حدود ۴ برابر افزایش می‌باشد . این امر کمک شایانی در کاهش تغییر شکل‌های سقف خصوصاً در دهانه‌های بلند می‌کند . همچنین مشکلات ناشی از تغییر شکل‌های بلند مدت ناشی از خزش و جمع‌ شدگی که چالش بزرگی در طراحی سایر سقف ها می‌باشد، در سقف وافل با توجه به سختی خمشی قابل توجه و وزن کم آن، به سادگی حل شده است .

 

 

برچسب ها: آکوستیک بودن سقف وافل, افزایش ایمنی اجرای سقف, افزایش ایمنی در برابر آتش سوزی, افزایش سرعت اجرا, امنیت بیشتر با سقف وافل, حذف ارتعاش سقف, حذف ستون های مزاحم, سقف تیرچه بلوک, سقف وافل, طول دهانه سقف افل, طول دهانه سقف تیرچه بلوک, قالب جایگزین تیرچه بلوک, قالب جایگزین یونولیت, قالب وافل یکطرفه, کاهش انتقال صوت, کنترل بهینه صدا, مقایسه تیرچه بلوک با سقف وافل, مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up