مقایسه سقف وافل با تیرچه یونولیت

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

مقایسه سقف وافل با تیرچه یونولیت

 

در مقایسه سقف وافل با تیرچه یونولیت به جای بلوک های سیمانی، سفالی یا یونولیتی از قالب های پلاستیکی ( پلی پروپیلنی ) غیر ماندگار در سقف استفاده می شود . که قالب وافل یکطرفه متشکل شده از اجزای قالب ، درپوش ، فیلر ، که در دو آکس متفاوت ۶۰  و ۷۰ موجود می باشد  سقف وافل یک طرفه نیز مانند سقف تیرچه بلوک محدودیت اجرا دارد و حداکثر اجرای آن در دهانه های ۹ متری امکان پذیر می باشد.( قالب وافل یکطرفه ) عملکردی مانند تیرچه یونولیت دارد .

 

مقایسه شکل ظاهری قالب وافل یکطرفه با تیرچه یونولیت

 

سقف تیرچه یونولیت به دلیل اجرا و نصب آسان جزء سقف های محبوب بسیاری از مهندسین و پیمانکاران ساختمانی است. اجزای اصلی این سقف تیرچه، یونولیت و بتن است که به صورت درجا اعمال می شود. بلوک سقف های تیرچه در انواع سیمانی، سفالی و یونولیت است. همچنین عملکرد سقف تیرچه یونولیت مانند دال یک طرفه می باشد از این رو برخی از مجریان با تجربه به آن، سقف تیرچه دال نیز می گویند .

یونولیت سقفی

مقایسه سقف وافل یکطرفه با تیرچه یونولیت

 

در مقایسه سقف وافل یکطرفه با تیرچه یونولیت میلگرد تیرچه‌ها به صورت درجا باید روی سقف اجرا و یا به اصطلاح بافته شود. میلگرد پاشنه عموما برای دهانه و میزان بار عرف از ۲ میلگرد نمره ۱۲ تا ۲ میلگرد نمره ۱۶ می تواند متغیر باشد. میلگرد‌های زیگزاگ در این سیستم حذف گردیده و به جای آن عموما از سنجاقی نمره ۶ در فواصل ۲۵ سانتی‌متری استفاده می‌شود. در نتیجه هزینه خرید و حمل تیرچه آماده حذف شده و سودی که کارگاه تیرچه‌ساز به عنوان هزینه به پروژه تحمیل می‌کند به نفع کارفرما حذف خواهد شد.

۱-میلگرد :

سیستم سقف وافل یکطرفه در مقایسه با تیرچه یونولیت ، در هر متر مربع حدود ۳ کیلوگرم سبکتر خواهد بود. این امر روی سبک سازی سازه از نظر میزان آرماتور به خصوص در پروژه‌های بزرگ تاثیر به سزایی خواهد داشت. در صورت صرف نظر کردن از سبک‌سازی اعضای سازه‌ای مانند تیر و ستون‌ها، از تاثیر این سبک‌سازی بر روی طراحی میلگرد تیرچه‌ها نمی‌توان چشم پوشی نمود.

همچنین میلگرد‌های فوقانی که در حکم میلگرد‌های افت و حرارت هستند

۲- بتن :

به علت استفاده از قالب‌های وافل یکطرفه در آکس‌های ۶۰  و ۷۰ سانتی‌متری فاصله تیرچه‌ها افزایش یافته و تعداد آن‌ها در هر دهانه کمتر می‌شود. لذا حجم بتن مصرفی نسبت به تیرچه یونولیت کاهش خواهد داشت.

۳-دستمزد اجرا:

در سیستم وافل به علت اجرا و بافته شدن میلگرد‌های کل سقف روی سقف نسبت به سقف تیرچه گران تر خواهد بود که میزان آن بسته به اکیپ ها و شهر های مختلف متفاوت خواهد بود. در مورد سقف‌های تیرچه یونولیت هزینه حمل و جرثقیل برای تیرچه‌ها نیز وجود دارد که باید در براورد ها لحاظ گردد.

 

مزایای سیستم سقف وافل :

 

قالب وافل این امکان را دارا می باشد که هنگام اجرای پروژه پرسنل به راحتی امکان عبور و مرور از روی قالب های وافل را داشته که باعث سلامت حفظ جان پرسنل می شود . علی رقم همه مزیت های عنوان شده برای سقف وافل این سیستم اصلا نیاز به نیروی متخصص و یا تجهیزات پیشرفته ندارد و تمامی پرسنل و پیمانکارانی که سقف های سنتی را اجرا کرده اند با همان تجهیزات میتوانند  وافل یک طرفه و وافل دوطرفه را اجرا کنند

 

حذف هزینه های جوشکاری و خرید تیرچه ها

 

در سقف وافل تیرچه ها به صورت در جا ساخته شده و میلگرد ها به صورت درجا به هم بافته می شوند. همچنین به جای استفاده از میلگردهای خرپایی از میلگردهای سنجاقی استفاده می کنند. به همین خاطر در مقایسه قیمت سقف وافل با سقف تیرچه بلوک می توان گفت، هزینه های خرید، حمل و جوشکاری میلگرد ، به طور کلی با اجرای سقف وافل حذف خواهند شد . و مقرون به صرفه تر خواهد بود .

با جوشکاری میلگردها برای ساخت تیرچه در سقف های تیرچه بلوک، از مقاومت میلگردها، تا حد چشم گیری می کاهد. چون در سقف های وافل عملیات جوشکاری نداریم، در نتیجه از مقاومت صد درصدی میلگردها در اجرای سقف وافل برخوردار هستیم .

بالا رفتن سرعت اجرای پروژه

 

خب، مسلماً بسیاری از  مهندسین به دنبال آن هستند که مدت زمان ساخت ساختمان یا سازه را تا حد امکان کاهش دهند . همانطور که گفتیم یکی از عوامل مقایسه قیمت سقف وافل حذف میلگرد های اضافی و به دنبال آن کاهش مراحل جوشکاری است. با توجه به این موضوع می توان گفت اجرای سقف وافل در سرعت ساخت سازه تاثیر به سزایی دارد.

حذف ستون های اضافی در سازه

 

اجرای ستون ها در سازه سهم زیادی از هزینه های مالی ساختمان را به خود اختصاص می دهند. از آنجا که سقف وافل را می توان در دهانه های بزرگ ( تا ۱۶ متر ) اجرا کرد. در نتیجه می توان ستون های اضافی سازه را در پلان ستون گذاری سازه حذف کرد و به کاهش هزینه ی ساختمان کمک به سزایی کرد.

ایجاد زیبایی در پلان معماری

 

قطعاً هدف طراحی و ساخت ساختمان های مسکونی جلب رضایت خریداران و ساکنانی هست که قرار است در آنجا زندگی کنند. مسلماً هر چه پلان معماری و طراحی داخلی محیط زیباتر باشد آن آپارتمان طرفداران بیشتری خواهد داشت. حذف ستون های اضافی باعث می شود پلان معماری و محیط آپارتمان کاربردی تر باشد، در این صورت می توان واحد های ساختمانی را نیز سریعتر به فروش رساند، که این به بازگشت سرمایه کمک می کند.

همچنین در مواقعی مثل سقف لابی ها و استخر ها می توان از بتن نمایان سقف وافل به عنوان سطح نهایی کار استفاده کرد. در این صورت هزینه سقف کاذب در این محیط ها هم از هزینه کلی پروژه می کاهد.

 

 

 

 

برچسب ها: تیرچه درجا, تیرچه یونولیت, دستمزد اجرای سقف وافل, زیبایی سقف وافل, زیرسازی سقف وافل یکطرفه, سقف تیرچه یونولیت, سقف وافل, سقف وافل یکطرفه, صرفه جویی بتن مصرفی سقف وافل, صرفه جویی میلگرد مصرفی سقف وافل, قالب وافل یکطرفه, مزایای سیستم سقف وافل, مقایسه اقتصادی سیستم سقف وافل, مقایسه سقف وافل با تیرچه یونولیت, یونولیت

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up