مقایسه سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

مقایسه وافل یک طرفه و دو طرفه

 

 

سقف با قالب وافل یک و دو طرفه اگر چه از دیدگاه اکثری از افراد یک سیستم می باشد ولی در واقع دو سیستم جدا از هم را تشکیل می دهند . در مقایسه قالب یک طرفه و دو طرفه می توان اینگونه بیان کردکه یک طرفه اقتصادی تر است در عوض از نظر  فنی عملکردی ضعیف تر نسبت به سقف دوطرفه را دارا می باشد. لذا استفاده از قالب دوطرفه در دهانه های بلند تر و ستون گذاری نامنظم تر نسبت به یک طرفه مناسب تر است. در سقف وافل یک طرفه تیرچه ها در یک سمت و راستا تشکیل می گردند که بدین سبب در ابتدا و انتهای تیرچه ها نیازمند تیر تکیه گاهی است تا نیروی اعمال گشته ( بار های وارده ) بر سقف در راستای تیرچه ها، عمود بر تیر های تکیه گاهی اعمال گردد . در سیستم سقف وافل یک طرفه برای ایجاد مهاربندی سازه در برابر نیرو های جانبی ( زلزله ) می بایست حتما از دهانه های قاب خمشی شامل تیرها و ستون استفاده نمود . وجود تیر های تکیه گاهی در سقف وافل یک طرفه برای مهار و انتقال بار سقف ضروری می باشد .

مقایسه شکل ظاهری قالب وافل یکطرفه و دوطرفه

 

در سقف وافل دو طرفه تیرچه ها در دو جهت متعامد تشکیل می گردند بدین سبب دیگر نیازی به تیر تکیه گاهی نیست و بار های اعمال گردیده بر سقف توسط نوار های عمود بر هم حل شده  به ستون های چهار طرف سازه انتقال یافته و متکی به ستون می باشد . و همچنین در سقف وافل دو طرفه امکان حذف تیر های میانی برای اجرای راحت تر سازه وجود داشته در سقف وافل دو طرفه به دلیل وجود تیرچه های متعامد موجب باربری بهتر این سقف و امکان ایجاد دهانه های بلندی در مقایسه با سقف وافل یک طرفه می گردد و همچنین مقاومت خمشی بیشتری نسبت به سقف وافل یک طرفه را دارا می باشد . در سقف وافل دو طرفه با حذف ستون های میانی و احراز دهانه های بلند می توان به پلان های معماری بهبود بخشید و امکان استفاده از فضای فراختری را در اختیار معمار قرار داد. به دلیل مزیت های ذکر شده سقف وافل دوطرفه نسبت به سقف وافل یک طرفه و حذف تیرهای آویزدار میانی سازه، کاهش قابل توجهی در مصرف میلگرد و بتن سازه در سیستم سقف وافل دوطرفه اتفاق می افتد.

سقف وافل یک طرفه

 

در سقف وافل یک طرفه تیرچه ها در یک سمت و راستا تشکیل می گردند که بدین سبب در ابتدا و انتهای تیرچه ها نیازمند تیر تکیه گاهی است تا نیروی اعمال گشته ( بار های وارده ) بر سقف در راستای تیرچه ها، عمود بر تیر های تکیه گاهی اعمال گردد . در سیستم سقف وافل یک طرفه برای ایجاد مهاربندی سازه در برابر نیرو های جانبی ( زلزله ) می بایست حتما از دهانه های قاب خمشی شامل تیرها و ستون استفاده نمود . وجود تیر های تکیه گاهی در سقف وافل یک طرفه برای مهار و انتقال بار سقف ضروری می باشد .

 

 

لیست قیمت قالب وافل یکطرفه

 

سقف وافل دو طرفه

 

سیستم سقف وافل دوطرفه ، مدت زیادی است که در صنعت ساختمان، به یک انتخاب مناسب و مقرون به صرفه در پروژه‌هایی با مساحت بالا تبدیل شده است، سقف وافل نوعی دال دو طرفه است که به دو صورت عملکرد خود را نشان می دهند.

یکی از این عملکردها بدین صورت است که در چهار سمت توسط تیرها پشتیبانی می شوند که همیشگی و دائمی نمی باشد و یا از چهار طرف بار را به چهار ستون اطراف منتقل می کنند. بارها توسط تکیه گاه در هر دو جهت حمل می شوند. به دلیل اینکه در سقف وافل دو طرفه، بار از هر دو جهت منتقل می شود پس تقویت اصلی نیز در هر دو جهت برای دال دو طرفه فراهم می شود. به کارگیری از سقف وافل دو طرفه، وزن مرده سقف را کاهش می دهد. در این حالت می توان با حذف برخی از ستون های ناکارامد، وزن سازه را کاهش داده و دهانه های بزرگتری داشته باشیم. قالب های وافل دو طرفه مربعی شکل بوده و موجب ایجاد تیرچه‌های متعامد در سقف می شوند . میلگرد گذاری در دو جهت باعث افزایش مقاوت و استحکام در سقف وافل دو طرفه می شود

 

 

لیست قیمت قالب وافل دوطرفه

 

طول دهانه قابل اجرا در وافل یک طرفه و دو طرفه

 

 

نکته ی مهم دیگری که سقف وافل یک طرفه و دو طرفه را با هم متمایز می سازد، حداکثر طول دهانه سقف وافل که قابل اجرا است . که حداکثر دهانه قابل اجرا در سقف وافل یک طرفه ۹ متر می باشد. اما همین طول دهانه می تواند در سقف وافل دو طرفه تا بیش از ۱۶ متر پیشروی کند. خالی از لطف نیست که بدانید وافل دو طرفه بهترین گزینه برای دهانه های بلند است. چراکه در اجرای این سقف می توان تیرهای میانی و آویز تیرها را حذف نمود. به دنبال آن نیز ستون های اضافی حذف شده و در هزینه های کلی پروژه صرفه جویی کرد.

 قابل ذکر است که بدانید در دهانه های زیر ۱۰ متر نیز می توانید از سقف وافل دو طرفه نیز استفاده نمایید .

مقایسه عملکرد وافل یک طرفه و دو طرفه

 

همانطور که گفتیم مهمترین تفاوت وافل یک طرفه و دو طرفه نحوه عملکرد آنها می باشد که از نامشان به خوبی پیداست. سقف وافل یک طرفه عملکردی یک طرفه دارد. یعنی این سقف بار را صرفاً به دو تیر رو به روی هم وارد می کند. درست همانند سقف تیرچه بلوک. اما در مقابل در سقف وافل دو طرفه بار ثقلی وارد بر کف بر چهار تیر اطراف سقف وارد می شود. در واقع اگر نسبت طول دهانه به عرض آن بیش از ۲ باشد، سقف عملکرد یک طرفه پیدا خواهد کرد. پس از اینکه نوع عملکرد سقف مشخص شد، بر اساس اندازه دهانه نوع اجرای آن نیز مشخص می شود. برای مثال سقف وافل یکطرفه، برای ابعاد دهانه ۱۰ در ۴ پیشنهاد بسیار اقتصادی تری نسبت به دیگر روش ها خواهد بود .

مقایسه شکل ظاهری وافل یک طرفه و دو طرفه

مقایسه شکل ظاهری قالب وافل یک طرفه و دو طرفه

 

قالب وافل یک طرفه دارای ظاهری مستطیلی شکل است. این قالب ها مونتاژی هستند ( متشکل شده از قالب ، درپوش ، فیلر ) و در هنگام بستن قالب ها در محل پروژه سرهم می شوند. قالب یک طرفه وافل با توجه به مساحت سقف و با واحد متر مربع خریداری خواهند شد. اما برخلاف قالب های یک طرفه قالب سقف وافل دو طرفه مربعی شکل هستند و عددی خرید و فروش می شوند. عموماً نمای اکسپوز قالب دو طرفه وافل پر طرفدارتر از قالب های یک طرفه می باشد چراکه در هنگام نورپردازی جلوه بیشتری پیدا خواهند کرد.

مقایسه طراحی سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

 

اگر مطالب بالا را به دقت خوانده باشید به وجود فرق بین طراحی سقف یک طرفه و دو طرفه وافل پی خواهید برد.

طراحی سقف وافل یکطرفه

اساس طراحی سقف وافل یکطرفه با طراحی سقف تیرچه یونولیت یکسان است و معمولا برای طراحی این گونه سقف ها از یک سری جداول طراحی استفاده می شود بجز در مواردی که نیاز به مدلسازی و طراحی موردی باشد .

با تایید مهندس ناظر، سقف هایی که برای تیرچه یونولیت یا تیرچه بلوک طراحی شده اند نیز قابل اجرا با سقف وافل یکطرفه هستند. تنها با جایگزینی یونولیت با قالب وافل یکطرفه با ابعاد آکس به آکس ۶۰ سانتی متر این امکان وجود دارد که از چند جهت به اقتصاد و اجرای سازه کمک می کند. در صورت جایگزینی سقف تیرچه یونولیت با سقف وافل یکطرفه، بتن به صورت یکپارچه ریخته شده و تیرچه ها به صورت درجا اجرا می شوند که در این حالت نیازی به تیرچه دوبل نیست و در عوض در محل های مورد نیاز از میلگرد بیشتری استفاده می گردد .

طراحی سقف وافل دوطرفه

طراحی سقف وافل دوطرفه با هدف رفع نیاز معماری به دهانه های بلند و یا نیاز سازه ای به بارگذاری های سنگین انجام می شود. علاوه بر این با به کارگیری عملکرد دوطرفه و کاهش وزن مرده، تعداد ستون های مورد نیاز نسبت به روش های دیگر کمتر می شود . سقف وافل دوطرفه با یک سری ساده سازی ها، مانند دال مسطح قابل مدلسازی و طراحی است. در واقع با بکارگیری الزامات آیین نامه ای و استفاده از روش قاب معادل (EFM)، طراحی سقف وافل دوطرفه تسهیل می گردد.

الزامات ACI برای طراحی دال های دو طرفه شامل موارد زیر است :

  • عرض تیرچه یا ریب (rib) در تمام طول تیرچه حداقل ۱۰ سانتی متر باشد.
  • عمق کل تیرچه نباید از ۳٫۵ برابر حداقل عرض تیرچه بیشتر باشد.
  • فاصله لبه تا لبه تیرچه ها نباید بیش از ۷۵ سانتی متر باشد.
  • ضخامت دال باید حداقل یا بزرگتر از ۱۲/۱ فاصله بین تیرچه ها باشد یا بزرگتر از ۵ سانتی متر.
  • به منظور تامین مقاومت برش دو طرفه (برش پانچ) از مرکز هر ستون به اندازه حداقل ۶/۱ دهانه، دال باید به صورت دراپ نل (مقطع با عمق بیشتر) اجرا شود.

کاربرد سقف وافل دو طرفه نسبت به یک طرفه

 

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در نوع کاربرد آن نیز موثر است. کاربرد سقف وافل دو طرفه به صورت گسترده تر و کاربردی تر بوده است. به همین علت می توان از آن برای پروژه های معماری بیشتری بهره برد. به طوری که پیش از به کار گیری این نوع سقف نیاز است تا ستون های مزاحمی که وجود دارند، حذف گردند. این کار موجب می شود تا فضای بیشتری برای اجرای پلان ها و یا برنامه های موجود در پروژه ایجاد شود. این موضوع یک مزیت ویژه به حساب می آید که افراد مختلف را به سمت استفاده از این نوع سقف وافل می کشاند.

دهانه ای که برای وافل دو طرفه انتخاب می شود، باید از ویژگی خمشی بودن برخوردار باشد. در سقف وافل یک طرفه امکان حذف تیرها وجود ندارند و وجود این قسمت ها بسیار ضروری بوده است. ولی در سقف وافل دو طرفه می توان این تیرها را حذف نمود. این مورد مزیت دال دو طرفه را نشان می دهد. در سقف وافل یک طرفه تیرها یک عملگر اصلی هستند. عملکرد آن ها را می توان به عنوان تکیه گاه مشاهده نمود که وظیفه مهار نمودن و انتقال دادن بار را بر عهده دارند. وجود این تیرها بسیار ضروری بوده و امکان حذف آن ها وجود نداشته است.

مقایسه اجرایی وافل یک طرفه و دوطرفه

 

  • در سقف وافل یک طرفه تیرها در دو جهت مخالف و در سقف هایی که به صورت دو طرفه می باشند صفحات توسط چهار تیر مجزا و یا ستون های اطراف کنترل و پشتیبانی می شوند.
  • تکیه گاه اصلی در سقف های وافل یک طرفه به دلیل خم شدن در فاصله کوتاه تری تامین می شود. ولی چیزی که در سقف وافل دو طرفه مشاهده می شود تکیه گاهی است که در هر دو طرف تامین می شود.
  • تکیه گاه اصلی برای سقف های وافل یک طرفه تنها در یک جهت فراهم می گردد در حالی که برای نوع دو طرفه آن این تکیه گاه در دو جهت وجود دارد.
  • در سقف وافل یک طرفه بارها تنها در یک جهت به تیر و یا تکیه گاه های کناری انتقال می یابند اما در نوع دو طرفه آن شاهد حمل بارها در هر دو جهت هستیم.
  • دو جهت متعامد حالتی است که در آن تیرچه های سقف وافل دو طرفه تشکیل می شوند. به همین علت این نوع وافل بدون نیاز به هیچ گونه تکیه گاهی می تواند با استفاده از ستون موجود به راحتی تعادل خود را حفظ نماید.

مقایسه زیرسازی وافل دو طرفه و یک طرفه

 

به طور کلی نحوه اجرا و دیتیل های این دو سقف شباهت زیادی به هم دارند. تنها تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در نحوه زیرسازی وافل یک طرفه و دو طرفه می باشد. در زیر سازی هر دو سقف می توان از جک و یا اسکافولد استفاده نمود. ( توصیه ما استفاده از اسکافولد است چراکه امنیت بیشتری در روند پروژه برای مجریان ایجاد می کند. ) در ادامه نکات بسیار با اهمیت در زیرسازی سقف وافل را بیان می نماییم .

زیر سازی سقف وافل بدین صورت می‌باشد که ابتدا پایه های اطمینان ( جک فلزی ، اسکافلد ، داربست ) در فواصل مناسب قرار گرفته ؛ سپس قوطی اصلی و پس از آن قوطی فرعی اجرا می‌شود ( بار اعمال شده به زیرسازی، اول به قوطی کشی فرعی سپس به قوطی کشی اصلی و در اخر به پایه های اطمینان و زمین منتقل می‌شود )  و قالب های وافل روی ، زیرسازی انجام شده طبق نقشه محاسباتی انجام شده قرار می‌گیرند .

برای ایجاد یک سطح مقاوم جهت ایجاد قالب بندی و قالب چینی سقف وافل نیاز به زیر سازی مناسب و اصولی می باشد .  زیرسازی سقف وافل در سقف های با ارتفاع کمتر از ۳٫۵  متر با جک صلیبی امکانپذیر است ولی برای اجرای سقف های با ارتفاع بیشتر از ۳٫۵  متر می بایست از اسکافلد استفاده کرد .

نکات حائز اهمیت در خصوص دال های یک طرفه و دو طرفه :

 

اگر دال تنها به واسطه تکیه گاههایی در دو ضلع موازی پشتیبانی شود، دال یک طرفه است . هنگامیکه تیر به واسطه تکیه گاههایی در هر چهار ضلع پشتیبانی میشود، بسته به دهانه دال، ممکن است دال یک طرفه یا دو طرفه باشد. همان طور که می دانید اگر نسبت دهانه بزرگتر به دهانه کوچکتر بیشتر از ۲ باشد دال را یک طرفه فرض می کنیم ولی اگر نسبت دهانه بزرگتر به دهانه کوچکتر کمتر از ۲ باشد دال را دو طرفه فرض می کنیم که این نکات اولین معیار برای انتخاب نوع سقف وافل می باشد که عموما بستگی به پلان معماری و نوع بارگذاری دارد .

 

مزیت های سیستم سقف وافل نسبت به سایر سیسنم های سقفی :

 

سیستم سقف وافل جایگزین مناسبی برای سقف هایی از قبیل عرشه فولادی . کامپوزیت . کرومیت می باشد با توجه به اینکه در سقف وافل بر خلاف سقف های متداول اسکلت فلزی نیازی به خرید مصالح (ورق عرشه.تیر های فرعی …) برای هر سقف نیست لذا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است . در سیستم سقف وافل با توجه به حذف بتن نواحی کششی، بار مرده سقف به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، همچنین سختی متناسب سقف وافل که حاصل تشکیل تیرچه‌های متعامد می‌باشد سبب شده است تا سختی این نوع سقف ها به میزان قابل قبولی بالا باشد. برای مثال یک سقف وافل دو طرفه با ضخامت تمام شده ۲۵ سانتی متر دارای وزنی معادل یک دال توپر ۱۳ سانتی متری دارد و سختی آن معادل یک دال توپر ۱۸ سانتی متری است. این مزیت باعث شده است که با کاهش وزن مرده سقف و افزایش مناسب سختی در دهانه‌های بلند این نوع سقف پاسخگوی نیاز طراح باشد.

برچسب ها: دهانه سقف وافل, زیرسازی سقف وافل دوطرفه, زیرسازی سقف وافل یکطرفه, سقف وافل, سقف وافل دوطرفه, سقف وافل یکطرفه, شکل قالب وافل دوطرفه, شکل قالب وافل یکطرفه, طراحی سقف وافل دوطرفه, طراحی سقف وافل یکطرفه, عملکرد سقف وافل یکطرفه و دوطرفه, قالب وافل ، سیستم سقف وافل ، قالب وافل یکطرفه ، قالب وافل دو طرفه, قالب وافل دوطرفه, قالب وافل یکطرفه, مقایسه قالب وافل یکطرفه و دوطرفه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up