دکفراژ یا قالب برداری

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

کفراژ چیست ؟ ( کفراژ قالب های پلاستیکی وافل )

انواع کفراژ بندی :

کفراژ بندی با استفاده از قالب های چوبی

در این روش برای کفراژبندی از چوب نئوپان و تخته های سه لا برای ساخت قالب استفاده می شود . این مدل کفراژ یا قالب ها ،ساختار ساده ای دارند و استفاده از آن ها بسیار راحت می باشد . استفاده از چوب در قالب امکان اقزایش اندازه قالب ها با استفاده از میخ و پیچ را فراهم می کند.

 

کفراژبندی با استفاده از قالب های لغزنده یا متحرک

کفراژ های لغزنده عموما به صورت هیدرولیک می باشند . استفاده از این کفراژها در زمانی که نیاز به بتن ریزی یکنواخت می باشد ، صورت می گیرد . قالب های لغزنده در دو نوع افقی و عمودی وجود دارند .

 

کفراژ بندی با استفاده از قالب های فلزی

یکی از پرکاربردترین انواع قالب ها ، قالب های فلزی می باشند . برخلاف قالب های چوبی ، این گونه قالب ها از سرعت اجرایی بالایی برخوردار می باشد . از دیگر ویژگی های این گونه قالب ها می توان به حمل آسان آن ها ، ایجاد سطوح صاف و استفاده آسان از آن ها اشاره کرد .

 

کفراژ بندی با استفاده از قالب های پلاستیکی

استفاده از این قالب ها در سازه های بتنی ساده صورت می گیرد ، از ویژگی این گونه قالب ها می توان به سبک بودن آن ها اشاره کرد ، اینگونه قالب ها به عنوان عایق عمل کرده و در برابر خوردگی مقاوم می باشد .

 

کفراژ بندی با استفاده از قالب های فایبرگلاس و پلیمری

استفاده از کفراژهای فایبرگلاس در قالب بندی سقف صورت می گیرد ، به کارگیری اینگونه قالب ها به منظور سبک سازه سقف و پی های گسترده بتنی صورت می گیرد . از ویژگی های این گونه  کفراژ ها می توان به ضرایب امنیتی بالای آنها و پایین آوردن وزن سازه به واسطه استفاده از آنها اشاره کرد . این گونه کفراژ ها کاملا نفوذناپذیر بوده و از سرعت اجرایی بالایی برخوردار می باشند .

 

کفراژ بندی با استفاده از قالب های ماندگار

همانگونه که از نام آنها پیداست . این گوه کفراژ ها ثابت بوده و به عنوان بخشی از سازه ساختمان شناخته می شوند . از جمله ویژگی هایی که این گونه قالب ها باید دارا باشند ، بادوام بودن آنها می باشد . اهمیت این امر در عدم جابجایی و عدم ایجاد هرگونه تغییر شکل آنها می باشد .

 

کفراژ داربستی :

استفاده از واژه کفراژ در ساخت داربست نیز به گوش می خورد . کفراژ داربستی به انواع نصب حجمی داربست که بیش تر از چهار پایه داشته باشد ، گفته می شود . استفاده از کفراژ در داربست بندی به منظور بالا بردن سطح ایمنی برای انجام عملیات صورت می گبرد . از جمله کاربرد های کفراژ های داربستی می توان به استفاده از کفراژ معمولی به منظور کاربرد حجمی برای فعالیت هایی که بر روی سقف انجام می شود اشاره کرد . از دیگر کاربرد های آن می توان به حفظ پایداری نما ، به کارگیری کفراژ حفاظ و غیره اشاره کرد .

 

از نکات مهمی که باید در مورد اینگونه کفراژ ها به یاد داشت ، رعایت فاصله پایه ها با نمای اصلی می باشد . فاصله استاندارد پایه با نمای اصلی حداکثر باید ۳ متر باشد و در صورتی که این فاصله بیش از ۳ متر باشد باعث بروز مشکل می شود .

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up