مزایای سقف وافل

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

مزایای سقف وافل

 

۱-کاهش تعداد ستون ها و افزایش دهانه سازه

 

طراحی و ساخت فضایی بزرگ و باختر با استفاده حداقلی از ستون، یکی از نکات مهم مزایای سقف وافل مربوط به طراحی معماری به سبک مدرن می‌باشد،‌ این در شرایطی است که در روش‌های سنتی، ایجاد فضای بزرگ‌تر سقف بدون ستون مزاحم عملاً غیرممکن است. حفره های موجود در سقف وافل ( لانه زنبوری ) سبب شده تا استفاده از بتن ناکارآمد تا حد بسیار زیادی کاهش یابد و همین موضوع وزن سقف را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد ( کاهش بار مرده سقف ) در حالیکه ممان اینرسی (یکی از مهم‌ترین نیروهایی که به هر عضو وارد می‌شود) حفظ خواهد شد. وزنی که در اثر بتن ناکارآمد به‌ وجود می‌آید، در واقع نوعی وزن مرده‌ است . به این شکل، سقف‌های وافل دارای سختی خمشی قابل توجهی خواهند بود و همین سیستم سقف وافل توانایی پوشش دهانه‌های بزرگ‌تر و کنسول‌های بلندتری را خواهد داشت .

برای ایجاد دهانه های بزرگ در سازه، انواع مختلف سقف وجود دارد. به عنوان مثال، سقف­های یوبوت، کوبیاکس، پیش تنیده، دال بتنی و غیره.

مزایای سقف وافل در مقابل سقف پیش تنیده

 

سقف های پیش تنیده، نیازمند تجهیزات و مواد پر هزینه و نیز اکیپ اجرایی متخصص می باشد که هر دو عامل، موجب غیر اقتصادی شدن آن می شود.

علاوه بر هزینه های آن، کنترل کیفیت اجرای آن نیز دارای خطاهای بسیاری می باشد.

مزایای سقف وافل در مقابل سقف یوبوت و کوبیاکس

 

سقف های یوبوت و کوبیاکس، دارای مزیت غیر ماندگاری قالب های وافل نبوده و به صورت فنی اجرا می شوند.

این نوع سقف علاوه بر این، حجم بتن ریزی و آرماتوربندی آن نسبت به سقف وافل بسیار زیاد می باشد.

آرماتور بندی در این نوع سقف، هم دربالای قالب است و هم در زیر قالب، درصورتی که آرماتوربندی قالب های وافل، فقط در بالای آن می باشد و تارخنثای سقف به سمت بالای مقطع سقف، متمایل است.

اطالاعات بیشتر در مورد مقایسه سقف وافل و یوبوت

سقف دال بتنی در مقابل سقف وافل

 

سقف دال بتنی نیز با توجه میزان بسیار زیاد مواد مصرفی و وزن بالای سقف، در مقایسه با سقف وافل از منظر اقتصادی به صرفه نیست.

به طور کلی، سقف وافل در مقایسه با سایر سقف های با دهانه های بزرگ، به دلیل سبکی و سادگی اجرا، دارای فاصله بهبود اقتصادی زیادی می باشد.

 

۲-تعبیه بازشوهای بزرگ و جانمایی نامنظم ستون‌ها

 

در سیستم‌های سنتی سقف به علت محدودیت در دهانه و الزام به وجود تیر ما‌بین تمام ستون‌ها و وجود تیرچه‌ی پیش‌ساخته و همچنین صعوبت اجرای تیر و سقف برای چشمه‌های نامنظم، می‌بایست طراحی به نحوی انجام گردد که ستون‌ها تا حد امکان در هر دو سو هم راستا باشند.

این امر موجب ایجاد محدودیت برای طراحان معماری و عدم استفاده‌ی بهینه از فضا‌ها گردیده است.

مزیت سقف وافل نسبت به سیستم‌های سنتی این است که هیچ لزومی برای ستون‌گذاری منظم وجود ندارد. علت این مسئله به حذف تیرهای میانی، عدم وجود تیرچه پیش ساخته و یکپارچگی اجرای سقف وافل بازمی‌گردد. به دلیل انعطاف پذیر بودن بسیار زیاد سقف وافل در جانمایی ستون‌ها، آزادی عمل گسترده‌ای به مهندسین معمار داده می‌شود .

 

۳-حذف تیر‌های میانی و دست یافتن به سقف تخت بدون آویز

 

در سقف‌های وافل دوطرفه به علت یکپارچگی و سختی بالای سقف و همچنین عملکرد دوطرفه‌ی آن‌ها در باربری، نیازی به تعبیه‌ی تیرهای میانی جهت عملکرد تکیه‌گاهی سقف وجود ندارد . حذف تیرهای میانی منجر به دست‌یابی به یک سقف تخت و بدون آویز می‌گردد . به این شکل می‌توان با انتخاب نمودن سیستم لرزه‌بر متناسب، تمامی تیر‌های میانی را از سازه حذف نمود .

 

۴-کاهش ضخامت سقف، ارتفاع مفید طبقات

 

با استفاده از سقف وافل دوطرفه و حذف نمودن تیر‌های میانی، ضخامت تمام شده سقف‌ها نیز کاهش می‌یابد . با بهره‌گیری از این مزیت، می‌توان ارتفاع مفید طبقات را حفظ کرد ولی به شکل کلی ارتفاع کل ساختمان و ارتفاع گودبرداری را کاهش داد . هنگامی که به کاهش ضخامت سقف دست یابیم، به ارتفاع مفید بیشتر و در نهایت ارزش افزوده بیشتر نیز دست ‌خواهیم یافت. با استفاده از سقف وافل،‌ در مناطقی که ارتفاع و تراز بام با محدودیت ساخت و ساز روبه‌رو است، می‌توان به تعداد حداکثری طبقات دست پیدا کرد .

 

۵-کاهش مصرف میلگرد و بتن سازه

 

وزن مرده سقف‌های وافل به مراتب نسبت به سیستم‌های مشابه مانند سقف کوبیاکس، بابلدک، یوبوت، پیش‌تنیده و تیردال کمتر است. همین تفاوت سبب شده تا مصرف بتن و میلگرد در مقایسه با این سیستم‌ها دچار کاهش چشمگیری شود . همچنین کمتر بودن وزن مرده سبب کاهش ابعاد المان‌های سازه‌ای مانند ستون‌ها، تیرها و ضخامت فنداسیون و دیوارهای برشی می‌گردد. از طرفی مصرف میلگرد و بتن سیستم سقف وافل در مقابل سیستم سنتی تیرچه یونولیت در دهانه‌های مساوی کمتر می‌باشد .

 

۶-عدم نیاز به نیروی متخصص و سهولت اجرا

 

آسان بودن اجرای سقف وافل سبب شده تا کارفرمایان از استخدام نیروی متخصص بی‌نیاز شوند و بتوانند از همان اکیپ سنتی آرماتوربندی برای اجرای اسکلت استفاده کنند. همچنین ابزار مورد نیاز جهت اجرای سقف وافل ( یکطرفه و دوطرفه)  همانند ابزار مورد نیاز جهت اجرای سیستم‌های سنتی مانند تیرچه یونولیت می‌باشد . همانطور که گفته شد برای اجرای سقف وافل، نیازی به استخدام نیروی متخصص و حرفه ای نیست و تنها کافی‌است نیروی کار سنتی خود را جهت اجرای اسکلت با سیستم سقف وافل آموزش دهید .

 

۷-کاهش هزینه قالب بندی و آرماتوربندی

 

قالب‌ های وافل در سیستم سقف وافل با سرعت بسیار مونتاژ شده به شکل مدولار در کنارهم بر روی زیرسازی سقف قرار می‌گیرند و در نهایت آرماتوربندی سقف وافل به صورت تیرچه درجا صورت می‌پذیرد. حذف تیرهای میانی و تیرچه‌های پیش ساخته و همچنین زیرسازی ساده سقف‌های وافل باعث می‌شود تا زمان اجرای سقف و هزینه‌های قالب‌بندی و آرماتوربندی کاهش یابد .

 

۸-کاهش وزن بار مرده سازه و بهبود عملکرد لرزه ای سازه

 

پیمانکاران و سازندگان امروزه به دنبال کاهش هرچه بیشتر وزن مرده ساختمان و طراحی و ساخت سبک‌تر آن هستند . که این امر باعث می‌شود تا علاوه بر کاهش تقاضای لرزه‌ای در سازه و بهبود عملکرد لرزه‌ای، کاهش مصرف مصالح مصرفی ( میلگرد و بتن )  نیز حاصل شود. سقف وافل از وزن مرده کمتری نسبت به سایر سیستم‌های مشابه در دهانه و شرایط باربری یکسان برخوردار است. در نهایت، عملکرد لرزه‌ای سقف وافل بهتر است و دست‌یابی به انتظارات آیین‌نامه‌ای و عملکرد لرزه‌ای بهبود بخشیده می‌شود.

 

۹-ایمنی در برابر حریق و آتش سوزی

 

وجود بلوک پلی‌استایرن در سقف‌های تیرچه یونولیت به ‌عنوان عاملی برای گسترش حریق و انتشار دود سمی شناخته می‌شود و به همین دلیل باید از استفاده این مواد در ساخت ساختمان خودداری نمود. سقف وافل، یک سقف بتنی است که عاری از هر نوع بلوک پرکننده می‌باشد و از ایمنی ذاتی و مقاومت بسیار بالا در مقابل حریق برخوردار است.

 

۱۰-افزایش نظارت بر ساخت تیرچه و کنترل فواصل میلگردهای برشی داخل تیرچه

 

در سقف‌ های وافل به این علت که اجرای آرماتوربندی و بتن‌ریزی سقف به شکل کامل در محل  و درجا صورت می‌گیرد، نظارت و تضمین کیفیت و رعایت کلیه اصول فنی از آغاز کار تا انتهای بتن ریزی به روی تمامی اجزا و دیتیل‌ها و جزئیات سقف امکان پذیر می‌شود. یکی دیگر از مزایای سقف وافل نسبت به سیستم‌های دال مجوف با قالب ماندگار مانند یوبوت، غیر ماندگار بودن قالب‌های وافل و حذف دال زیرین می‌باشد که سبب رفع شدن مشکلات و ایرادات این سیستم‌ها می‌شود. یکی از این ایرادات، پایین بودن کیفیت بلوک‌های مصرفی و در نهایت شکستن و پر شدن آن‌ها با بتن و یا عدم امکان نفوذ به دال تحتانی در زیر بلوک‌ها و کرمو شدن سقف می‌باشد .

 

جمع بندی مزایای سقف وافل

 

  • نصب و دکفراژ  آسان و سریع قالب های سف وافل از بتن به دلیل ارتجاعیت و شیب دیواره ی قالب ها
  • بتن خوری کمتر سقف وافل نسبت به سایر سیستم ها و در نهایت کاهش بار مرده سازه
  • عدم نیاز به تمهیدات اضافی در زیر سازی سقف و پایداری بسیار بالای قالب ها به دلیل شکل سبکه های تقویتی پشت قالب
  • امکان استفاده بیش از ۵۰ تا ۷۰ بار در سقف هاو حذف یونولیت و یا هرگونه بلوک ماندگار در سقف
  • افزایش مقاومت در برابر حریق به دلیل استفاده از سیستم تیرچه درجا و ایجاد کاور مناسب برای میلگرد های تحتانی تیرچه
  • افزایش نظارت بر ساخت تیرچه و کنترل فواصل میلگردهای برشی داخل تیرچه و همچنین کنترل کیفیت بتن پاشنه تیرچه در سقف وافل
  • عدم لرزش در سقف وافل به علت یکپارچگی بتن و صلبیت بیشتر دیافراگم سقف
  • امکان عبور تاسیسات از زیر سقف وافل  و کاهش حجم کف سازی در پروژه های اداری و تجاری و خدماتی
  • امکان تعبیه پلیت اتصال سقف کاذب و جلوگیری از تخریب بتن سقف بعد از بتن ریزی
  • امکان ایجاد دهانه های بالای ۱۵ متر در سقف وافل  بدون تیر و ستون با قابلیت استفاده در سیستم سازه ای بتنی و فولادی و مرکب
برچسب ها: سیستم سقف وافل, کاهش بارمرده سازه, مزایای اقتصادی سقف وافل, مزایای سقف وافل, مزایای فنی سقف وافل, مزایای قالب وافل, مزایای قالب وافل دوطرفه, مزایای قالب وافل یکطرفه, مزایای معماری سقف وافل

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up